Z Prachatic na Libín (Šumavské podhůří)

Související odkazy: Z Prachatic na Libín | Ze Zlaté Koruny na Kleť

Trasa výletu: Prachatice — Upolíny — rozcestí Pod Libínským Sedlem — U Sedýlka — Nad Sviňovicemi — Rohanovský vrch (HLV 354; 1010 m)Na skalce (HLV 311; 1029 m) — Pod Sedýlkem — Libín (HLV 197; 1093 m) — přírodní památka Libín — Prachatice   /   (Hotely a penziony v Prachaticích)

Rozhledna na Libíně.

Rozhledna na Libíně (HLV 197; 1093 m).

Renáta Šašková (říjen 2003)

Celková délka výletu: 18 km

Fyzická obtížnost: střední

Orientační náročnost: velká

Tisícovky na trase:
Rohanovský vrch (HLV 354; 1010 m); Na skalce (HLV 311; 1029 m); Libín (HLV 197; 1093 m)

Doporučené mapy:
KČT 70

Zvukový záznam výletu

(Pořad byl poprvé vysílán na ČRo 1 - Radiožurnálu 30.11.2003)

ČRo 1 - Radiožurnál
<a href="/exp/sumavske-podhuri/925B124A-E299-41EB-B8F8-66952AB7765Cori.mp3" target="_blank">Otevřít zvukový záznam: Výlet: Na skalce, Rohanovský vrch, Libín</a><br />

Popis výletu

Výlet Šumavským podhůřím zahájíme ve známém a zajímavém městě Prachatice. Prachatice vznikly jako osada při obchodní cestě (později Zlatá stezka) na místě dnešních Starých Prachatic a první písemná zmínka je ze 12. Století. Archeologické nálezy ale dosvědčují existenci osady již v 10. století. Největší sláva města byla rozhodně v 16. století, kdy se díky své poloze na Zlaté stezce spojující Prachatice s Pasovem a díky monopolnímu obchodu se solí město velmi rozvíjelo. Trochu si tyto časy může připomenout v Prachatickém muzeu, které je otevřeno od března do června v út – pá od 9 do16 hod., v červenci a srpnu v út – ne od 9 do17 hod, od září do prosince v so – ne od 9 do16 hod. Další zajímavostí, kterou zde stojí za to navštívit je i Naučná stezka na východním okraji města, která je určena především žákům MŠ a nižších ročníků ZŠ. Je dlouhá 750 metrů s 10 zastaveními a prochází přírodní památkou Irův dvůr

Z Prachatic vyrazíme po žluté turistické značce (Zlatá stezka) jihozápadním směrem a kolem přírodní památky Upolíny, kde jsou chráněny mokřadní a vlhkomilné ekosystémy, dojdeme na rozcestí Pod Libínským Sedlem. Tady zvolíme zelenou značku a dojdeme přes rozcestí U Sedýlka na rozcestí Nad Sviňovicemi. Zelená zde odbočuje vpravo dolů, ale my budeme pokračovat po asfaltce stále po vrstevnici. Asi po 1,5 km, v místě, kde asfaltka začíná klesat, odbočíme vlevo na lesní cestu. Dojdeme k oboře a podél ní se vydáme vlevo vzhůru volným terénem a asi po půl kilometru dojdeme na cestu a napojíme se na modrou značku severozápadně. Ta vejde do lesa na krásnou lesní cestu, mineme krásné skalky a za nedlouho staneme pod první dnešní tisícovkou Rohanovský vrch (HLV 354; 1010 m). Vrchol je tvořen skalkou, tudíž jej nemůžeme přehlédnout.

Jdeme dál po modré, dojdeme k altánku, kde si můžeme příjemně odpočinout, a po kilometru od Rohanovského vrchu jsme u další tisícovky. Vrchol Na skalce (HLV 311; 1029 m)se nachází 200 metrů západně od značky a nevede na něj žádná cesta. Jeho zdolání ale určitě stojí za to, protože je velmi zajímavý. Je na něm skalka a zvláště za slunečného dne působí velmi romanticky. Z vrcholku se vrátíme zpět na značenou cestu a ta nás dovede až na vrchol Libín (HLV 197; 1093 m).

Na vrcholku Libína najdeme 27 metrů vysokou rozhlednu, která byla vybudována v letech 1881 – 83. Je přístupná od června do září ve st – po od 10:30 do 16:30 hod., jinak v pá od 12:00 do 16:30 hod. a v so a ne od 10:30 do 17:00 hod. Má krásnou bílou barvu, která doslova svítí do okolí, má kruhový půdorys a je z ní opravdu krásný rozhled. Na vrcholku jsou směrníčky, abychom se lépe zorientovali a za dobrého počasí jsou odtud vidět i Alpy. Boubín a Bobík bývají ale vidět častěji. Před první světovou válkou, kdy rozhlednu převzal KČT, byl plán na zastřešení rozhledny, ale právě kvůli válce nebyl uskutečněn.

Na Libíně je také turistická chata, kde se můžeme občerstvit nebo i ubytovat a jsou zde dokonce i tenisové kurty. Na severním úbočí najdeme přírodní rezervace Libín, která chrání přirozený horský suťový les. O něco dále je pak kaple sv. Filipa Neri z roku 1861 (Patriarcha). Na cestu zpět do Prachatic zvolíme červenou turistickou značku a půjdeme právě přes zmíněnou přírodní rezervaci.